Pikku-Tonttu katoaa (5/5)

Jouluaatto

Joulupukin lahja-pulkkaa pakattiin tonttuvoimin. Sitten Tontut saisivatkin levähtää ja alkaa Joulunvieton.

Metsä oli paksussa valkeassa lumipeitteessä. Petteri-Punakuonon vetäessä pakkaslumi vain pölisi. Pukki itse istui ensimmäisessä pulkassa.

Lahjoja oli jo jaettu ja lapset laulaneet Pukille kiitokseksi.

Sitten saavuttiin Pikku-Elsan, Mummon ja Mökö-Kissan luo. Ensin oli kuitenkin viety naapurin Vilpertin lahjat.

- Elsalle, Mummolle, Mökökisalle, luki Joulupukki pakettien päältä

- Ja Joulupukille pullapussi, sanoi Elsa

- Jos nyt näöksi, vastasi Pukki

Ulkoa kolisteltiin sorkilla oveen

- Ei mitään näöksi, huusi Petteri-Punakuono

Joulupukin oli annettava periksi, no otetaan mitä annetaan.

Matka jatkui, ovelta ovelle, lasten luota lasten luo.

Kaupungissa Petteri-Punakuono jakoi lahjoja. Pukki oli nukahtanut pulkkaan.

Kaupunki oli autio vain yksinäinen mies käveli siellä.

Valkoisilla kaduilla.

Huomasi Poron harhailun ja reessä olevan Joulupukin. Pysäytti Petteri punakuonon.

- Mikäs Pukilla on hätänä

- En minä tiedä, vastasi Petteri

- Pukki pitää viedä sairaalaan, mutta kukas sitten vie lahjat ja ohjastaa

- Minä, sanoi Pikku-tonttu ja kömpi vällyjen alta

- Etkös Sinä ole siihen liian nuori

- Kyllä minä kuljen, antaa Pikku-Tontun, vain pidellä ohjaksia

Silloin Pukki heräsi ja hieroi silmiäään toisekin kerran

- Taisin nukahtaa, sanoi Joulupukki, näin unta Pikku-Tontusta. Tämä on murheelisin Joulu mitä muistan

- Minä tässä Pikku-tonttu.

Joulu-Pukki virkistyi heti. Poro hypähteli

- Onkos Sinulla puhelin, kysyi Pukki mieheltä

- On ja sain Sinulta kortin

- Nyt muistankin Sinut, kirjoitit minulle

- Niin

Menään kotiisi. Minulla on lahja Sinulle. Perillä mies osoittautui köyhäksi. "Pikapuhelu Korvatunturille" meuhkasi Pukki puhelimeen. "Joulupukin-muori puhelimessa", kuului vastaus. "Pikku-Tonttu on löytynyt". Puhelimessa kuului vain Joulumuorin itkua.

- Onkos Sinulla ruokaa kysyi Joulupukki.

- On minulla silakoita, leipää ja voita, vastasi mies

Lähtiessään antoi Joulu-Pukki miehen käteen pienen, nauhoin somistetun juuttikankaisen pussin. Avatessaan lahjansa löytäisi mies sieltä viisi kultarahaa.

Pulkassa kysyi Joulu-Pukki Pikku-Tontulta missäs Sinä olet piileskellyt. "Mökö-Kissan luona",vastasi Tonttu."Mutta mehän kävimme siellä."Minäpä olin Mummon pitkän hameen alla piilossa", vastasi Pikku-Tonttu

- Mökissan metkuja, Merirosvokissan metkuja, nauroi Joulupukki